1) Kemerdekaan Malaysia pada tahun 1957
Penetapan tarikh
Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957 ditentukan selepas Tunku
Abdul Rahman Putra, Haji Sulaiman Palestin, Haji Ahmad Badawi dan beberapa
pemimpin UMNO lain meminta pandangan Sheikh Abdullah Fahim, Ulama besar dari
Kepala Batas, Pulau Pinang. Menurut Sheikh Abdullah Fahim, sekiranya Inggeris
tidak memberikan kemerdekaan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957 maka tarikh
bersesuaian ialah pada 31 Ogos 1962. Tarikh 31 Ogos 1957 dalam bahasa Arab
"Am Khir Atana" yang bermaksud "Tahun Baik Datang Kepada
Kita". - ARKIB NEGARA MALAYSIA
Tiada peristiwa
atau bukti yang sahih menunjukkan kenapa kemerdekaan diawalkan kepada tahun
1957.
2) RUU 355
Pengenalan
Akta 355 adalah suatu
akta untuk memberi bidang kuasa jenayah kepada mahkamah yang ditubuhkan bawah
mana-mana undang-undang negeri bagi maksud membicarakan kesalahan jenayah bawah
Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah.
- Tahun 1965 :
Ditubuhkan dan dikenali sebagai Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah)
1965.Hukuman yang tersenarai dalam akta ini ialah denda RM1,000 dan
penjara 6 bulan.
- Tahun 1984 :Pindaan
yang pertama untuk meluaskan lagi kuasa menghukum Mahkamah Syariah kepada
tiga tahun penjara, RM5,000 denda dan enam kali sebatan.
- Tahun 1989 :Pindaan
kedua untuk diluaskan ke Sabah dan Sarawak
- Tahun 1997 :Pindaan
terakhir, tetapi pada tafsiran sahaja dan ia digelar Akta Tafsiran (Pindaan)
1997.
* Kesemua pindaan
bermula tahun 1984, 1989 dan 1997 diusulkan oleh pihak kerajaan.
- Tahun 2016 :Pertama
kali dibawa secara usul persendirian oleh yang berhormat anggota parlimen
Marang yang bertujuan untuk meluaskan lagi bidang kuasa hukuman yang dibenarkan
oleh Mahkamah Syariah, kecuali hukuman mati.
RUU 355 bukan hudud !!
Matlamat utama pindaan
ini adalah untuk meningkatkan bidang kuasa Mahkamah Syariah dan memberi ruang
kepada profession kehakiman syariah. Kenyataan ini jelas bahawa RUU 355 ini
bertujuan meningkatkan bidang kuasa Mahkamah Syariah sahaja, bukannya hudud.
Enakmen jenayah negeri
Kelantan dan Terengganu sahaja yang mempunyai hukuman hudud. Ia hanyalah sebuah
cadangan perubahan aturan undang-undang yang sangat bersifat prosedural yang melibatkan
mahkamah bawah bidang kuasa persekutuan.
Antara soalan-soalan yg
sering ditanyakan RUU 355
1. Apa keperluan dipinda
AKTA 355?
Jawapan:
Jawapan:
Cadangan pindaan Akta
Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (Akta 355) adalah untuk memperkasa
Mahkamah Syariah yang ketika ini dibataskan kuasa hukuman kepada kadar maksimum
penjara 6 bulan dan denda RM1000. Kali terakhir dipinda pada tahun 1984
peningkatan kepada penjara 3 tahun, denda RM5,000, 6 kali sebatan syar’ie.
Justeru hukuman yang ada sudah lapuk dan tidak langsung menggerunkan pesalah.
Apa yang dicadangkan hanyalah meningkatkan hukuman maksimum kepada apa hukuman
yang selaras dengan hukum syarak selain hukuman mati. Jumlah hukuman denda,
penjara dan sebatan bakal ditentukan oleh Dewan Undangan Negeri.
2. Akta 355 memberi
kesan secara tidak langsung kepada orang Bukan Islam
Jawapan:
Orang Bukan Islam tidak
mungkin boleh dibicarakan di bawah Mahkamah Syariah kerana Perlembagaan
Persekutuan menetapkan bidang kuasa Mahkamah Syariah hanya untuk umat Islam dan
Akta 355, Seksyen 2 juga menjelaskan hanya orang Islam yang boleh dibicarakan
dan dihukum di Mahkamah Syariah.
3. Pindaan RUU 355 ini
membolehkan undang-undang berbaur Hudud diperkenalkan.
Jawapan:
Jawapan:
Hudud melibatkan hukuman
yang menyentuh 6 jenis kesalahan; 4 bersifat individu atau dosa peribadi iaitu
Zina, Menuduh Zina (Qazaf), Minum Arak dan Murtad, manakala 2 lagi melibatkan
kesalahan jenayah awam seperti Mencuri dan Merompak. Sekarang inipun 4 jenis
kesalahan ini yang melibatkan dosa peribadi (Zina, Qazaf, Minum Arak dan
Murtad) sudah ada peruntukan undang-undang di bawah kuasa negeri-negeri. Akta
355 tidak melibatkan kesalahan jenayah awam seperti mencuri dan merompak yang
merupakan bidang kuasa Persekutuan. Jadi pindaan RUU hanya melibatkan
peruntukan kesalahan-kesalahan sedia ada dalam enakmen jenayah negeri-negeri.
3) Ringkasan Peristiwa Keranda 152
Secara ringkas nya Peristiwa Keranda 152 menceritakan
tentang perjuangan bangsa melayu dalam memperjuangkan Bahasa Melayu sebagai
bahasa kebangsaan seperti yang tertakluk didalam perlembagaan Malaysia iaitu
didalam perkara 152 iaitu bahasa melayu sebagai bahasa kebangsaan.
Perjuangan ini dilakukan oleh sederombolan pencinta Bahasa Melayu
agar dapat melihat Bahasa Melayu menduduki tempat yang utama di tanah air
sendiri. Bahasa Melayu antara lain harus digunakan secra meluas dalam pelbagai
urusan termasuk komunikasi, perniagaan, pendidikan, wacana dan sebagainya.
Selepas setahun Malaysia mencapai kemerdekaan, Dewan Bahasa dan Pustaka
ditubuhkan oleh kerajaan untuk memartabatkan lagi Bahasa Melayu.
Walaubagaimanpun, perkara ini tidaklah seperti apa yang
diharapkan oleh segerombolan pencinta bahasa Melayu ini. Hal ini demikian
kerana, mereka berpendapat bahawa penggunaan bahasa Melayu dalam masyarakat dan
pentadbiran masih belum dilaksanakan. Dimana pada ketika itu, bidang
perundangan masih menggunakan bahasa Inggeris didalam sebagai bahasa perantara.
Selepas iu, muncullah dan tercetuslah sajak dan keranda 152. Pada 3 Mac 1967
bertempat di Balai Budaya, Dewan Bahasa dan Pustaka, Perarakan Keranda 152
telah pun di langsungkan sebagai tanda protes atau simbol kematian bahasa
melayu apabila bahasa melayu tidak digunakan sebagai bahasa pengantar di dalam
pentadbiran dan masyarakat.
Perarakan ini bertujuan untuk menzahirkan rasa hampa kerana
Bahasa Melayu tidak diletakkan sebagai bahasa pengantar seperti yang tertakluk
didalam perkara 152 Perlembagaan Malaysia. Perkara 152 merupakan kontrak sosial
yang telah dipersetujui oleh semua kaum di Malaysia.
i)
Perarakan Keranda 152 yang Pertama
Berlaku pada 3 Mac 1967,
bertujuan memberi impak yang besar dan menunjukkan bahawa bahasa melayu masih
utuh didalam sejarah satera, politik dan sosial. Selain itu, ia juga bertujuan
untuk membuktikan masih lagi wujud segerombolan besar rakyat yang masih
cintakan Bahasa Melayu dan ingin mempraktikannya di dalam kehidupan seharian.
ii)
Perarakan Keranda 152 yang Kedua
Berlaku pada 7 Mac 2009
di mana empat puluh dua tahun selepas perarakan yang pertama. Perarakan ini
telah menyebabkan Pengajian dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa
Inggeris (PPSMI) di mansuhkan pada tahun 2012. Mereka berpendapat bahawa program ini dilihat sebagai
satu lagi usaha meminggirkan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu pengetahuan
tinggi dan moden di negara sendiri.
4) Rasional agama Islam, Bahasa Melayu dan Institusi beraja dalam
Perlembagaan Malaysia.
|
Perkara 3: Agama Islam adalah Agama
Persekutuan
|
Perkara 152: Bahasa Melayu sebagai
Bahasa Kebangsaan
|
Institusi Beraja
|
|
Islam
telah diterima sebagai agama persekutuan sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka
sehingga zaman Penjajahan Inggeris.
|
Menyatupadukan
rakyat pelbagai kaum.
|
Bertanggungjawab
memelihara kedudukan istimewa orang Melayu dan bumiputera serta kepentingan
sah kaum-kaum lain.
|
|
Penggunaan
undang-undang Islam telah diiktiraf di negeri-negeri Melayu sebelum
penjajahan Inggeris.
|
Bahasa
Melayu telah menjadi lingua franca di Nusantara berabad
lamanya.
|
Simbol
kesetiaan dan perpaduan
|
|
Semasa
penjajahan Inggeris, kedudukan agama Islam tidak diganggu dan urusan agama
Islam diserahkan kepada Raja-raja Melayu.
|
Bahasa
Melayu lebih mudah dipelajari.
|
Menjaga
kedudukan Islam sebagai agama persekutuan.
|
|
Sesuai
dengan takrif Melayu ; Perkara 160 mendefinisikan Melayu sebagai seorang yang
beragama Islam, fasih berbahasa Melayu dan mengamalkan adat Istiadat Melayu.
|
Bahasa
Melayu telah digunakan secara meluas sebelum Perang Dunia bagi tujuan rasmi.
|
Raja-raja Melayu menggambarkan
ciri-ciri asal Negara Malaysia.
|
5) Perbandingan Perlembagaan Malaysia dengan Piagam Madinah
- Perbezaan
|
PIAGAM MADINAH
|
PERLEMBAGAAN MALAYSIA
|
|
Diasaskan
oleh Rasulullah s.a.w berdasarkan al-Quran dan Sunnah dan mengandungi 47
fasal.
|
Dibentuk
oleh Suruhanjaya Reid dengan nama awalnya Perlembagaan Persekutuan dan
mengandungi 183 perkara.
|
|
Fokusnya
ialah mengekalkan perpaduan dan menjaga hubungan masyarakat Islam dengan
bukan Islam di Madinah.
|
Fokusnya
untuk mengawal pergerakan kerajaan dan rakyat selain menjamin dan menjaga
keamanan negara.
|
|
Merupakan
undang-undang bertulis pertama di dunia.
|
Dibentuk
pada tahun 1956 jauh selepas Piagam Madinah.
|
|
Mengutamakan
kesefahaman dan persaudaraan orang Islam dengan bukan Islam.
|
Mengutamakan
kedudukan orang Melayu dengan yang bukan Melayu.
|
|
Menetapkan
Ketua Negara di Madinah ialah Rasulullah s.a.w dan segala masalah boleh
dirujuk baginda.
|
Menetapkan
kedudukan raja-raja Melayu untuk dirujuk, selain Perdana Menteri.
|
- Persamaan:
1.
Agama Islam adalah agama
persekutuan.
2.
Agama lain bebas
diamalkan. Setiap individu juga tidak boleh dipaksa untuk menghadiri upacara
agama lain selain agama mereka.
3.
Perkara-perkara yang
ditetapkan di dalam Perlembagaan mempunyai ciri-ciri negara Islam, sama sepeti
Piagam Madinah.
4.
Setiap individu tidak
kira agama mereka layak mendapat perlindungan hak asasi.
*SEKIAN TERIMA KASIH
No comments:
Post a Comment