
TAFSIRAN AYAT AL - QURAN
Surah
Ar – Rum (Ayat 22)

“
Dan diantara tanda – tanda yang membuktikan kekuasaan – Nya dan
kebijaksanaan - Nya ialah menciptakan langit dan bumi, dan perbezaan
bahasamu dan warna kulitmu. Sesungguhnya yang demikian itu
mengandungi keterangan – keterangan bagi orang – orang yang
berpengetahuan”
MAKSUD
:
- Dengan bahasa yang berlainan, ada yang berbahasa Arab dan ada yang berbahasa Ajam serta berbagai bahasa yang lain (French, Sepanyol, Thailand dan Melayu)
- Diantara kalian ada yang berkulit putih, hitam dan lain sebagainya, padahal kalian berasal dari kaum yang sama (lelaki dan perempuan) iaitu dari Nabi Adam dan Siti Hawa.
- Menunjukkan kekuasaan Allah SWT yang mampu menciptakan pelbagai jenis lapisan masyarakat
- Bagi orang berakal dan berilmu mampu melihat kekuasaan Allah
- Dan diantara tanda – tanda kesempurnaan kekuasaan dan Hikmah – Nya, adalah penciptaan langit dan bumi dengan sistem yang sangat indah.
- Sesungguhnya di dalam hal itu terdapat tanda – tanda yang dapat diambil manfaatnya oleh orang – orang yang memiliki ilmu dan kepahaman.
BUDAYA ETNIK DI MALAYSIA
ETNIK
BABA NYONYA
Keunikan tertera pada pakaian dan perabut masyarakat Baba Nyonya
- Asal Usul Peranakan Cina
Masyarakat Baba Nyonya dikenali juga sebagai kaum peranakan dan mereka
merupakan kaum minoriti yang dipercayai berasal dari Melaka. Baba dan Nyonya di
Melaka adalah Cina Peranakan di mana nenek moyang mereka telah datang dan berkahwin
dengan wanita tempatan .Di mana anak lelaki dipanggil Baba dan anak perempuan
disebut Nyonya.
Budaya material
- Pakaian
Kebanyakan
mereka berpakaian kebaya dan sarung batik yang diwarisi oleh nenek moyang
mereka.
.
- Makanan
Masyarakat ini amat masyhur dengan pelbagai
masakan tradisional yang begitu sedap dan menarik Dimana mempunyai persamaan
dengan masakan masyarakat Melayu. Mereka makan dengan tangan dan masakan gulai
adalah menjadi kegemaran masyarakat ini.
Budaya bukan material
- Bahasa
Masyarakat baba Nyonya di Melaka fasih bertutur bahasa Melayu dan
mengikut fakta sejarah golongan ini mempunyai pertalian dengan darah
keturunan Melayu di mana mereka fasih bertutur dalam bahasa Melayu. Selain menggunakan
Bahasa Melayu dalam pertuturan seharian mereka juga boleh bertutur bahasa Hokkien.
- Kepercayaan Baba dan Nyonya
Baba dan Nyonya masih lagi percaya kepada
pawing dan bomoh.Kebiasaannya mereka pergi berjumpa bomoh apabila seseorang bayi
sentiasa menangis dengan tidak henti-henti. Mereka percaya bahawa anak mereka telah
disambut dengan jin ataupun hantu.
Selain itu juga, masyarakat Baba dan Nyonya juga
percaya akan perubatan tradisional dalam perubatan penyakit. Contohnya dalam penyakit
demam campak atau ‘Chicken Pox’, masyarakat Baba dan Nyonya akan berjumpa dengan
bomoh untuk mendapatkan air penawar untuk diminum dan dijadikan air untuk mandi.
- Tarian
Pada hari tertentu seperti perayaan dan majlis
perkahwinan masyarakat Baba dan Nyonya akan mempersembahkan tarian
sepertiTarianSinga, Fu Kien Opera dan Dondang Sayang .
Tarian Singa
Fu Kien Opera
Dondang Sayang
Adat Resam
- Perkahwinan
Seperti kaum lain kaum Baba Nyonya juga turut
mempunyai adap resamnya tersendiri. Perkahwinan
kaum ini banyak mengikut cara perkahwinan seperti masyarakat Cina seperti upacara
Cheo Thau. Upacara cheo thau dimulakan di rumah pengantin perempuan terlebih dahulu
di mana sampai (pengantin lelaki) dan perempuan akan diangkat semasa perarakan
sehingga mengadap pintu utama ruang tamu. Seterusnya ibubapa pengantin akan memasang
lilin merah di atas meja yang di sediakan. Cheo Thau merupakan satu upacara penyatuan
di antara suami isteri.
Upacara Cheo Thau
ETNIK MINANGKABAU
Asal-usul Etnik
Minangkabau
Orang
Minangkabau merupakan penduduk asal kawasan Sumatera Barat, Indonesia. Pada
permulaan abad ke-14, masyarakat Minangkabau tiba di Negeri Sembilan melalui
Melaka kemudian ke Rembau. Minangkabau merupakan gabungan daripada perkataan
‘Minang’ yang bermaksud ‘Menang’ dan ‘Kabau’ bermaksud ‘Kerbau’. Bagi mengelak
daripada berperang masyarakat Minangkabau mencadangkan pertandingan beradu
kerbau.
Budaya Material
Pakaian
Rumah adat
Kraftangan
- Kain Songket

- Ukiran kayu
Alat muzik
Masyarakat Minangkabau juga memiliki
alat muzik tradisional khas iaitu Saluang. Alat muzik ini diperbuat
daripada buluh nipis atau talang. Alat ini mempunyai empat lubang. Saluang
dimainkan seperti seruling di mana pemainnya perlu meniup dam menarik nafas
untuk mengalunkan muzik.
Masakan
Masyarakat
Minangkabau juga menyukai masakan pedas dan banyak menggunakan santan kelapa .Salah
satu masakan tradisional Minang yang terkenal adalah rendang, yang mendapat pengakuan
dari seluruh dunia sebagai hidangan terlezat.Masakan lain asam pedas, masak
lemok cili padi dan dendeng belado.
Rendang Minang
Dendeng Belado
Budaya Bukan Material
Agama
Agama masyarakat Minang adalah agama
Islam, dan jika terdapat masyarakatnya keluar dari agama Islam, secara langsung
yang bersangkutan juga dianggap keluar dari
masyarakat Minang, dalam istilahnya disebut “dibuang sepanjang adat” .
Bahasa
Bahasa Minangkabau atau dalam
bahasa asal, Baso Minang adalah sebuah bahasa Austronesia yang
dituturkan oleh kaum Minangkabau di Sumatra Barat dan di barat Riau dan juga
oleh mereka yang telah merantau ke bandar-bandar lain di Indonesia.Bahasa Minangkabau mempunyai perkataan yang
serupa dengan bahasa Melayu, tetapi berbeza dari segi keunikan sebutan dan tatabahasa.
Adat Resam
- Adat perpatih
Asal
penubuhan Negeri Sembilan adalah oleh Dato' Pepatih Nan Sebatang. Adat pepatih
lebih mementingkan kaum wanita daripada lelaki. Keutamaan wanita di dalam adat
pepatih sebenarnya lebih kepada mewarisi harta pusaka dan membawa darah
keturunan. Berbeza dari kesultanan Melayu yang lain, harta dan darah keturunan
di warisi oleh kaum lelaki.
Upacara
perayaan
Antara upacara perayaan yang
dirayakan oleh etnik minangkabau adalah:
- Turun mandi - upacara memberkati bayi
- Baralek - upacara perkahwinan
- Batagak pangulu - upacara pelantikan penghulu. Upacara ini akan berlansung selama 7 hari di mana seluruh kaum kerabat dan ketua-ketua dari kampung yang lain akan dijemput
- Turun ka sawah - upacara kerja gotong-royong
- Manyabik - upacara menuai padi
Tarian
1. Tarian pasambahan
2. Tarian piring
3. Silek atau Silat Minangkabau
ETNIK IBAN
Tradisi
masyarakat iban ini adalah terdiri daripada adat, budaya, kepercayaan, dan
kehidupan di rumah panjang. Walaupun kini masyarakat iban kurang dalam
mengamalkan amalan dan tradisi nenek moyang mereka dahulu, tetapi adat dan
budaya mereka masih diamalkan sehingga kini walaupun dalam bilangan yang
sedikit. Adat mereka ini bertujuan untuk menjaga keamaan rumah panjang
disamping dapat membina pergaulan dan hubungan yang baik sesama ahli-ahli
keluarga di dalam rumah panjang.
Budaya Material
Mencacah badan
Amalan
mencacah tubuh atau bertatu menjadi amalan bagi orang Iban. Corak tatu di
badannya mereka juga turut berbeza-beza. Perbezaan corak tatu ini untuk
membezakan pelbagai kaum yang terdapat di Sarawak. Gambar di atas merupakan corak
tatu kaum Iban. Corak ini dikenali sebagai bunga terung. Corak tatu mereka
lebih berunsurkan flora dan fauna seperti bunga terung, burung kenyalang, naga
dan banyak lagi. Tatu ini juga menunjukkan keberanian dan pangkat seseorang.
Misalnya bagi kaum lelaki, tujuan mereka bertatu ini adalah untuk menunjukkan
bahawa mereka pernah terlibat dalam peperangan dan banyak pengalaman. Bilangan
tatu di badan juga akan ditentukan dengan jumlah kepala musuh yang di penggal
dan di bawa balik daripada memburu (ngayau). Manakala bagi kaum wanita, mereka
bertatu untuk menunjukkan kebolehan mereka memasak, menganyam, menari (Ngajat)
dan berpantun.
Tatu
yang penuh dibahu juga; diamalkan dikalangan lelaki sahaja; melambangkan
tanggungjawab besar yang dipikul di dalam sesebuah keluarga. Lelaki yang tidak
bertatu dianggap sebagai ‘telanjai’ atau bermaksud seperti rumah yang tidak
punyai atap. Terdapat sesetengah corak tatu yang dikhaskan untuk golongan
pahlawan sahaja. Dikalangan kanak-kanak berusia 10 atau 11 tahun, tatu ini
dicacah menandakan mereka “baru lanjau” iaitu sudah bersedia untuk menyertai
aktiviti buruan dan menjadikan mereka kebal. Bagi mereka, pemilihan pasangan
hidup samada lelaki atau perempuan juga berpandukan pada bilangan tatu di
badan. Ini kerana, makin banyak tatu di badan makin banyak kebolehan dan
kemampuan yang mereka ada disamping dapat menarik minat pasangan yang melihat.
Kraftangan
Mereka menghasilkan kraftangan yang melambangkan identiti
mereka. Antara kraftangan yang dihasilkan ialah pasu dan raga. Kraftangan ini
dihasilkan oleh orang wanita. Oleh itu, wanita yang tidak pandai membuat
kraftangan dianggap jengkel dan tidak dipandang oleh orang lelaki. Mereka juga
membuat pasu dan tempayan. Tanah liat yang telah diuli dibentuk menjadi
tembikar. Mereka turut mengukirnya untuk lihat lebih cantik dengan corak-corak
yang kreatif. Tempayan ini digunakan untuk menyimpan beras, makanan dan air.
Budaya Bukan Material
Agama
Masyarakat Iban percaya terhadap kepercayaan animisme. Mereka berpegang kepada kepercayaan yang telah diamalkan oleh nenek moyang mereka dahulu. Mereka berpandukan pada "Papan Turai" yang telah ditulis oleh "Tuai Raban Bansa" dengan berpandukan nasihat dari "Manang dan "Lemambang".
Orang Iban percaya bahawa terdapat kewujudan seorang Tuhan iaitu Binsi Petara yang dipercayai mencipta dunia dan alam semesta. Dibawah Tuhan ini terdapat 7 orang dewa iaitu :
- Dewa peperangan
- Dewa keagamaan
- Dewa perubatan
- Dewa pertania
- Dewa penyembuh semulajadi
- Dewa kekayaan
Orang Iban turut percaya bahawa semua benda hidup mempunyai semangat dan roh mereka masing-masing. Mereka juga turut percaya pada ilmu firasat dan turut bergantung padanya. Contoh ilmu firasat mereka adalah melalui mimpi yang baik atau buruk, binatang bisa yang sengaja dicari atau dijumpai tidak sengaja dan hati babi yang dibaca baik buruk maksudnya. Kini, masyarakat Iban majoritinya adalah penganut agama kristian dan selebihnya ada yang menganut agama lain seperti agama tradisional, Islam, Ateisme dan lain-lain agama.
Perayaan
Perayaan Gawai ini
disambut setahun sekali pada 1 atau 2 Jun. Perayaan ini disambut menunjukkan
bahawa berakhirnya musim menuai padi. Mereka merayakan perayaan ini dengan
berkumpul di serambi umum Rumah Panjang yang terdapat ranyai atau dikenali
pokok istiadat. Mereka akan mengenakan pakaian tradisional masyarakat Iban yang
dipenuhi dengan manik yang mewarisi budaya atau adat nenek moyang mereka.
Sewaktu perayaan ini, mereka memeriahkan lagi suasana dengan berjumpa,
berkumpul dan bersuka ria sambil menikmati pelbagai jenis makanan tradisional
yang disediakan. Perayaan gawai ini turut terkenal dengan tariannya yang
dikenali sebagai tarianNgajat. Selain itu juga, perayaan Gawai ini juga
diselitkan dengan meminum arak beras (tuak) dan aktiviti hiburan yang lain.
Dari segi kepercayaan mereka, mereka turut menyediakan makanan dan arak kepada dewa kekayaan sebagai tanda kesyukuran dan terima kasih hasil daripada tuaian yang baik dan menguntungkan. Upacara ini dikendalikan oleh orang yang tertentu sahaja seperti wakil masyarakat. Mantera dibacakan dan darah ayam akan direnjiskan pada persembahan tersebut. Ngajat lesung ialah sejenis tarian tang dipersembahkan oleh penari yang bersaing ingin menunjukkan kehebatan mereka dengan mengangkat lesung penumbuk padi dengan mengunakan gigi. Apabila ranyai dibuang maka berakhirlah perayaan tersebut.
ETNIK SIKH
Sikhisme atau lebih dikenali sebagai agama sikh adalah sebuah
agama monoteistik yang diasaskan mengikut ajaran Guru Nanak dan Sembilan orang
guru lain di Punjab, India pada abad ke- 15. Agama Sikhisme adalah agama kelima
terbesar di dunia iaitu dengan lebih daripada 23 juta penganut. Sikhisme berasal
daripada perkataan sikh yang dating daripada kata dasar śiṣya dalam bahasa
Sanskrit, yang bermakna ‘murid’ atau ‘pelajar’ atau śikṣa yang bermaksud
‘arahan’.
Budaya Material
Pakaian
Pakaian bagi masyarakat Sikh ialah serban bagi kaum lelaki dan
Punjab bagi kaum wanita.Pemakaian serban juga ada beberapa jenis ikatan dan menggunakan
pelbagai warna. Kainserban yang sangat panjang diperlukan dalam mengikat serban
kerana perlu melingkari seluruh kepala.
Wanita pula kelihatan ayu dengan selendang di kepala dan baju
Punjabi labuh dengan seluar mengikut bentuk kaki. Corak latar yang digunakan pada
pakaian mereka juga tidak keterlaluan dengan warna terang menambahkan lagi kecantikan
wanita Sikh yang terkenal dengan hidungnya yang mancung. Pakaian Punjabi juga
digunakan khas untuk majlis perkahwinan tetapi dengan corak yang lebih menarik iaitu
dipenuhi sulaman manic dan benang emas. Itulah antara kelebihan orang Punjabi
kerana kemahiran unik mereka yang terkenal dalam aktiviti menyulam kain dan sulaman
mereka yang berkualiti tinggi.
Kesenian dan tarian
Kaum Sikh mempunyai pelbagai jenis tarian dan permainan
muzik selain turut menggemari aktiviti permainan tradisional tetapi kebanyakannya
berbentuk menguji kekuatan. Kebanyakan alat muzik yang digunakan dalam masyarakat
Sikh secara asasnya seperti muzik Punjabi yang mana ia menggunakan banyak alat ketukan
iaitu gendang atau rebana yang dikenali sebagai jorri (tabla). Waja (piano kecil) dan table adalah dua alat muzik terpenting dalam
masyarakat ini. Muzik Pujabi berirama rancak dan sarat dengan emosi,
menceritakan variasi perasaan seperti kegembiraan, keceriaan, kesakitan dan semangat
mendalam.
Lazimnya apabila kita melihat tarian dalam filem Hindi, ramai mengaitkannya
dengan bhangra dan realitinya itulah ‘Raja Tarian’ dalam masyarakat Sikh kerana
sehingga kini ia antara satu daripada tarian yang masih digunakan secara meluas
malah sudah ada yang memodenkan gaya tarian dan irama lagunya seperti yang
digerakkan kumpulan muzik popular kaum Sikh iaitu Gold kartz.
Bhangra membabitkan ramai penari lelaki dan wanita kebiasaannya melebihi
enam orang dengan menggunakan pakaian berlainan
warna untuk menaikkan seri dalam rentak tarian itu yang memerlukan tenaga tinggi
penarinya kerana pergerakannya yang sangat pantas dan lincah.
Budaya Bukan Material
Kepercayaan
Kepercayaan utama orang Sikh ialah keyakinan dalam WAHEGURU iaitu Tuhan Universal yang digambarkan menggunakan symbol suci ēkōaṅkār. Sikhis memenggalakkan meditasi yang berdisiplin di bawah nama dan mesej Tuhan untuk memperoleh keselamatan. Agama ini juga menggambarkanTuhan melalui konsep yang tidak mengandungi antropomofisme (pemberian sifat manusia kepada dewa- dewa).
Agama Sikh bukan sahaja berbangsa Punjabi malah sesiapa yang mampu membaca dan memahami isi kandungan Sri Guru Granth Sahib dan mengikuti kodamalan Sikh boleh menganut agama ini. Upacara masuk agama ini dipanggil Amrit Sanchaar yang bermula dengan lima khalsa memohon supaya seseorang itu dimasukkan ke dalam persatuan atau ‘brotherhood’ khalsa. Selepas itu, mereka yang ingin memasuki agama ini harus minum air ‘Amrit’ iaitu sejenis air madu yang digaul dengan Kirpan. Semasa digaul, kelima- lima khalsaini akan membaca lima Banis yang suci iaitu Jap Sahib, Japji Sahib, Tay Prasaad Seveiye, Benti Chaupai dan Anand Sahib.
Air ini samalah seperti air baptisme dalam agama Kristian. Pertamanya, air dituang ketelapak tangan kanan dan diminum oleh setiap orang yang masuk agama ini. Kemudian air direnjis sebanyak lima kali pada mata dan kepala mereka. Akhirnya setiap calon minum air ini dari mangkuk yang sama sehingga habis.
Adat dan Resam
* Perkahwinan
Penganut Sikh dimestikan berkahwin kerana perkahwinan adalah penyatuan dua roh menjadi satu. Penyatuan ini disamakan dengan penyatuan antara manusia dengan Tuhan iaitu satu matlamat penting dalam kehidupan setiap penganut Sikh. Perkahwinan dalam masyarakat Sikh dimestikan kerana cara hidup berkeluarga atau grihastha srama dalah cara hidup yang paling utama dan semulajadi sifatnya. Bagi orang Sikh, perkahwinan adalah suci dan mereka percaya pada sistem monogamy iaitu tidak berkahwin lebih dari seorang isteri.
Dalam agama mereka, penceraian adalah mustahil dan tidak dibenarkan. Namun penceraian masih boleh berlaku di mahkamah sivil. Perkahwin antara individu yang mempunyai hubungan kekeluargaan atau endogamy dilarang atau tidak digalakkan. Olehitu, pemilihan menantu biasanya dibuat oleh ibu bapa masing- masing.
Mengikut adat perkahwinan kaum Sikh, pihak wanita akan mengeluarkan belanja yang banyak bukan sekadar membayar dowri(hantaran) tetapi juga perlu menyediakan cincin emas bukan sahaja untuk pengantin lelaki bahkan untuk ibu bapa pengantin lelaki juga. Menjadi kebiasaan keluarga pengantin perempuan perlu menyediakan set bilik tidur, set sofa dan barang dapur untuk melengkapi rumah pengantin.
ETNIK SERANI
Pengenalan
Etnik
serani merupakan bangsa yang lahir dari proses asimilasi iaitu proses penyatuan
dan percantuman antara kumpulan etnik Melayu tempatan dan tentera Portugis pada
abad ke – 16. Etnik serani ini makin berkembang selepas bangsa berketurunan
Portugis menawan Melaka pada 1511. Pada ketika itu, kebanyakan masyarakat
serani tinggal di persisiran pantai dalam kawasan perbandaran Melaka.
Budaya Material
- · Etnik Serani banyak mengamalkan bahasa mereka iaitu Kristang. Ia merupakan bahasa dan dialek Melaka- Melayu Portugis, di mana bahasa Melayu telah mengambil beberapa perkataan daripada bahasa Kristang dan diamalkan di dalam bahasa Melayu sendiri. Contohnya, keju berasal dari perkataan Queijo.
- Tarian Jingli Nona. Ia merupakan tarian tradisional masyarakat Portugis sendiri dan telah diserap masuk di dalam masyarakat Melayu melalui perkahwinan campur ini, justeru, mewujudkan etnik serani di Malaysia. Tarian ini akan diadakan apabila masyarakat ini menyambut pesta San Pedro.
- · Makan seperti orang Melayu. contohnya, makan dengan tangan, makan belacan, cencaluk, rempah ratus dan nasi sebagai makanan ruji.
- · Mempunyai pakaian tradisional iaitu cabaia dan saia iaitu pakaian pengantin wanita. Kedua pakaian ini hampir mirip dengan pakaian masyarakat Melayu iaitu kebaya labuh dan kain sarung sutera berwarna putih.
Budaya Non-
Material
- · Kaum wanita dilarang berlayar menaiki kapal. Etnik serani ini percaya jika kaum wanita pergi berlayar menaiki kapal, nescaya, mereka akan membawa nasib yang malang kepada seluruh seisi kapal tersebut.
- · Ketika zaman Kesultanan Melayu Melaka, kebanyakan etnik serani ini beragama Kristian Katolik. Namun begitu, setelah berdekad tinggal di tanah Melayu, ramai di antara mereka yang telah berjaya memeluk agama Islam dan mengamalkan cara hidup kaum Melayu di Malaysia.
- · Mempunyai kepercayaan Arge Noiba iaitu mencium tangan kedua-dua ibu bapa dan seluruh kaum keluarga yang lain sebelum berangkat pergi ke gereja.
- Adat tradisional Noiba Missa. Ia merupakan adat di mana kaum lelaki akan pergi ke gereja terlebih dahulu, dan kemudian diikuti oleh kaum wanita. Di gereja, kaum lelaki akan setia menanti kaum wanita.





























.jpg)







No comments:
Post a Comment